Loading...
Paniekaanvallen2018-12-12T15:07:39+00:00

Behandeling paniekaanvallen

Paniekaanval
Je spreekt van een paniekaanval wanneer je last hebt (gehad) van meerdere paniekaanvallen, je deze als rampzalig ervaart en voortdurend bang bent om weer een nieuwe aanval te krijgen. De symptomen van een paniekaanval vind je hieronder.

Exposure in vivo
Exposure in vivo is een belangrijk onderdeel van de behandeling van je paniekaanval. Hierbij zoek je juist de plekken op waarvoor je bang bent, bijvoorbeeld de supermarkt of een bioscoop. Dit doe je in kleine stapjes die je samen met je behandelaar bedenkt. Zo leer je uiteindelijk de situaties niet meer te vermijden. Door te merken dat je deze situaties aankan, zal je angst hiervoor afnemen.

Paniekaanval symptomen
Wanneer je een paniekaanval hebt ervaar je hevige angst en voel je je erg onprettig. We spreken van een paniekaanval wanneer je vier (of meer) van de onderstaande symptomen uit het niets voelt opkomen. Deze symptomen bereiken binnen een paar minuten een hoogtepunt.
– Je hart begint sneller te kloppen
– Je begint te zweten
– Je trilt of beeft
– Je hebt het gevoel dat je stikt
– Je voelt een druk of pijn op je borst
– Je wordt misselijk
– Je bent duizelig, je voelt je licht in je hoofd
– Je ervaart tintelende sensaties in je lichaam
– Je hebt opvliegers of je ervaart juist koude rillingen
– Je bent bang om dood te gaan

Symptomen Paniekaanval
Wanneer je meerdere paniekaanvallen hebt (gehad), kan het zijn dat je een paniekaanval hebt. De symptomen van een paniekaanval vind je hieronder.
– Je ervaart terugkerende paniekaanvallen die uit het niets lijken te komen (zie symptomen paniekaanval).
– Na het hebben van een paniekaanval ben je (tenminste een maand) erg bezorgd over het weer krijgen van een nieuwe paniekaanval.
– Je ontwikkelt een angst voor de angst.
– Je maakt je erg druk over de gevolgen van de paniekaanval (tenminste een maand).
– Je bent bijvoorbeeld bang om je zelfbeheersing te verliezen, gek te worden of een hartaanval te krijgen.
– Je gedrag verandert. Je kan bijvoorbeeld bepaalde drukke plekken gaan vermijden, lichamelijke inspanning uit de weg gaan, of sociale situaties niet opzoeken.
– De stoornis kan niet verklaard worden door andere angststoornissen. Je bent bijvoorbeeld niet alleen bang om af te gaan in gezelschap zoals bij een sociale fobie
– De angst die je voelt komt niet voort uit drugsgebruik of een lichamelijke aandoening (zoals een hart of longaandoening).

Behandeling paniekaanval
Het hebben van paniekaanvallen is goed te behandelen. De meest gebruikte behandeling bij een paniekaanval is cognitieve gedragstherapie. Daarbij wordt altijd exposure in vivo ingezet, omdat iedereen met een paniekaanval bepaalde plekken vermijdt. Medicatie (antidepressiva) kan in sommige gevallen ook worden voorgeschreven door de psychiater.

Behandeling
De behandeling van een paniekaanval bij Carin Camp bestaat Eclectische Energetische Natuurgeneeskunde en leert je gedachten uit te dagen (cognitieve gedragstherapie), je leert dat je voor lichamelijke sensaties als duizeligheid niet hoeft te vrezen (interoceptieve exposure) en je zoekt de plekken waar je bang voor bent weer op (exposure in vivo).
Cognitieve gedragstherapie
Binnen deze vorm van therapie leer je je eigen gedachten uitdagen. Wanneer je een paniekaanval hebt maak je vaak automatisch een koppeling tussen een lichamelijke sensatie (duizelig, misselijk, hartkloppingen) en een gedachte (ik ga nu flauwvallen, ik ga dood, ik kan dit niet aan). Tijdens de cognitieve therapie leer je hier andere gedachten tegenover zetten. Je kan bijvoorbeeld tegen jezelf leren zeggen dat je nog nooit bent flauwgevallen tijdens een paniekaanval. Dus waarom zou dit nu wel gebeuren? Een andere gedachte is dat een paniekaanval vervelend is, maar niet gevaarlijk. Door je gedachten leren om te buigen, neemt de angst geleidelijk af.

Een vraag of wil je een afspraak maken?